Koje prednosti donosi big data, u koju ulaže preko 95% kompanija?

U današnjem digitalnom dobu, podaci su postali ključni resurs za razvoj poslovanja tvrtki diljem svijeta. Rješenja iz područja big data analize sve više dobivaju na važnosti, nudeći dublje uvide i omogućavajući otkrivanje vrijednih trendova koji možda nisu odmah vidljivi kroz tradicionalne metode analize podataka. Prema McKinsey Growth, Marketing and Sales izvještaju, organizacije koje vode svoje poslovanje analizom podataka imaju 23 puta veće šanse privući kupce i 19 puta veće šanse da postanu profitabilne. Slične brojke iznosi i PwC – tvrtke vođene podacima nadmašuju svoje konkurente za 6 posto u profitabilnosti i 5 posto u produktivnosti.

Razgovarali smo s data engineerima iz domaće IT tvrtke Q, Tomasom Martinčićem i Antom Mijićem, te istražili kako big data analiza oblikuje poslovne strategije i planiranja, otkrili primjere implementacije ove tehnologije te izazove i prepreke s kojima se tvrtke susreću.

Svrha i primjena big data analize

Kada je riječ o prednostima big data analize, stručnjaci se slažu da ona omogućuje dublje razumijevanje poslovnih procesa i pruža mogućnost boljeg planiranja. Iako nije još uvijek dominantna u poslovnim planovima, big data analiza postaje sve važnija jer omogućuje analizu velikih nestrukturiranih podataka koji bi inače ostali neiskorišteni. Primjerice, procesi poput praćenja cijena dionica na burzi zahtijevaju brzu obradu velikih količina podataka, što je idealan primjer primjene big data tehnologija.

Tomas Martinčić

“Cijela infrastruktura može se podijeliti na više razina. Za data storage se najčešće koriste Apache Hadoop ili neka NoSQL baza poput MongoDB ili DynamoDB. Izbor alata za analizu, streaming i data mining je velik – Kafka, Knime, Presto, Apache Spark ili R. Za vizualizaciju se najčešće koristi Tableau zbog hyper formata kojim barata s podacima, ali i drugi alati mogu biti korisni, na primjer QlikView, PowerBI ili Looker” – pojasnio je Tomas.

Industrije koje imaju najviše  koristi od implementacije ovih tehnologija su financijske institucije, telekom operatori te državne agencije koje upravljaju podacima na razini stanovništva. Ipak, važno je napomenuti da svaka industrija može imati koristi od analize velikih podataka ako ima dovoljno velik volumen i kvalitetu podataka.

Izazovi i kako ih premostiti

“Prepreke u implementaciji novih rješenja su zapravo slične kao i kod standardne DWH infrastrukture – troškovi, skalabilnost i kvaliteta podataka. Što se skalabilnosti tiče, skladištenje nije problem, već je problem analiza i trajanje upita/procesa s porastom količine podataka.

Ante Mijić

Kvaliteta podataka je standardni problem svakoga tko radi s podacima, pogotovo u slučaju kad se nije predvidjelo da neka kolona može imati nestandardnu vrijednost. Sve navedeno se rješava povećanjem troškova – veća procesna moć osigurava uspješnu obradu veće količine podataka, a data inženjeri će provesti niz validacija kako bi se osigurala kvaliteta podataka” – istaknuo je Ante.

Što se tiče zaštite privatnosti podataka i poštivanja regulativa poput GDPR-a, tvrtke koriste različite tehnike enkripcije i segmentacije podataka kako bi osigurale da samo ovlaštene osobe imaju pristup osjetljivim informacijama.

Minimalna prava pristupa podacima, korištenje aplikacijskih identiteta umjesto osobno identificirajućih podataka te poštivanje strogih sigurnosnih protokola ključni su koraci u zaštiti privatnosti podataka.

Pozicija Hrvatske u novim trendovima

Hrvatske tvrtke postepeno prepoznaju važnost ovakvog pristupa poslovnom planiranju, ali još zaostajemo za najrazvijenijim zemljama svijeta u kojima je poslovno planiranje bazirano na obradi ogromnih količina podataka važniji dio poslovanja. Po iskustvu stručnjaka iz Q-a, većina domaćih tvrtki se još uvijek bazira na standardnoj DWH strukturi i izvještavanju na istoj. Čest razlog tomu je konzervativniji pristup podacima, u kojem se ne prikupljaju u tolikoj količini kao kod inozemnih primjera. No, svijest o analizi podataka kao ključnog elementa poslovanja sve je snažnija i uskoro možemo očekivati veći fokus na njenu implementaciju i u Hrvatskoj.

Iz svega navedenog očito je da big data analiza predstavlja revolucionarnu promjenu u načinu na koji tvrtke donose odluke i upravljaju svojim poslovanjem. Unatoč izazovima, prednosti koje pruža u obliku dubljeg razumijevanja poslovnih procesa i otkrivanja vrijednih trendova čine je neizbježnim alatom za moderno poslovanje. Za sve buduće korisnike ovakve analitike najvažnije je pronaći pouzdanog partnera koji će im omogućiti kvalitetnu izvedbu sustava pomoću kojeg mogu unaprijediti svoje poslovno planiranje.