Sreća ili znanje – što je važnije? Odgovara Jurica Cerovec, CTO Microblinka

Microblink i Photomath partneri su .debug konferencije. Kako bi najavio svoje predavanje na .debugu, Jurica Cerovec podijelio je s nama zanimljivu priču o razvoju Photomatha i drugih Microblinkovih proizvoda, koju možete pročitati u nastavku…

Proljeće 2011. – vidim oglas u kojem Damir Sabol, osnivač Iskon Interneta, traži studenta za pomoć u pokretanju novog startupa. Ideja startupa bila je razvoj proizvoda koji će olakšati plaćanje računa. Računi bi se plaćali slikanjem, odnosno skeniranjem pomoću kamere na mobitelu.

Prijavljujem se, ali zapravo ne vjerujem da imam šanse. Znao sam da se na isti oglas prijavilo desetak vrhunskih i talentiranih studenata FER-a. Neki od njih su osvajali medalje na međunarodnim olimpijadama iz programiranja. Ipak, moja glavna prednost bila je da mogu raditi puno radno vrijeme; zato jer sam svoj diplomski rad napisao u samo 2 tjedna praznika. Dobio sam posao i krećemo raditi na onome što će kasnije, postati Microblink. Jesam li u ovom procesu imao sreće? Sigurno jesam. No s druge strane, baš zato da se dovedem u poziciju da mogu iskoristiti ovakvu priliku, uz puno truda odradio sam diplomski u kratkom roku.

Microblink je od 2011. do danas imao puno situacija, koje su kombinacija sreće s jedne strane, te rada, truda, znanja, upornosti i vještine s druge strane.

Proljeće 2013. – razvili smo od nule svoju komponentu za računalni vid za skeniranje barkoda na uplatnicama za režije. Zašto smo razvijali nešto što već postoji? Jer tada na tržištu nije postojala komponenta koja je dobro radila na takvim specifičnim dvodimenzionalnim barkodima. Jako puno truda smo uložili u razvoj – iskoristili smo logističku regresiju za segmentaciju slike dok su svi drugi konkurenti koristili običan thresholding. A još važnije, optimizirali smo komponentu specijalno za mobilne uređaje. Koristili smo genetske algoritme za treniranje parametara regresije. Skeniranje je radilo izvrsno, bili smo jako zadovoljni.

Objavili smo softversku komponentu na Githubu, i počeli ju prodavati preko webshopa. Ubrzo, posve neočekivano, više od 50 velikih svjetskih kompanija kupilo je i koristilo našu komponentu. Što se dogodilo? Nismo toga bili svjesni, ali taj specifični 2D barkod koji se nalazi na hrvatskim uplatnicama, nalazi se i na poleđini vozačkih dozvola u SAD-u. Ne znajući, u biti smo tržištu riješili problem skeniranja vozačkih dozvola. To su bili počeci razvoja našeg novog proizvoda, BlinkID-a. Okrenuli smo se daljnjem razvoju vlastitih komponenti koje neće skenirati samo barkode nego skenirati i prepoznavati tekst, a sve uz pomoć kamere mobilnih uređaja.

Ljeto 2014. – radili smo na aplikaciji čija namjena je bila pokazati kako radi naš sustav za prepoznavanje teksta. Sustav smo primijenili na matematičke zadatke. Bio je to početak Photomath aplikacije. Bili smo zadovoljni kako radi prva verzija pa smo odlučili Photomath predstaviti na Techcrunch Disrupt eventu u Londonu. Techcrunch Disrupt je svojevrsna liga prvaka za startupe. S Photomathom smo željeli skrenuti pažnju na Microblink i na našu tehnologiju te tako privući više klijenata za sve druge proizvode.

U samo jednom danu nakon predstavljanja aplikacije, na App Storeu aplikaciju je preuzelo preko milijun korisnika. Uskoro smo bili na vrhu svih storeova. Ovakav uspjeh nismo mogli ni sanjati! Naša inicijalna ideja je bila daleko skromnija. Nakon svega dvije godine Photomath je izrastao u zasebnu tvrtku koja danas ima preko 150 zaposlenih u 3 ureda diljem svijeta. Ponosni smo što je Photomath i dalje vodeća aplikacija u edukativnim kategorijama.

Jesen 2014. – dan nakon predstavljanja Photomatha na Techrunchu sam dobio email od Darrena iz Amerike. Vidio je predstavljanje Photomatha i jako mu se svidjela naša tehnologija za prepoznavanje teksta. Htio ju je koristiti u svom proizvodu za skeniranje maloprodajnih računa. Intenzivno smo radili na razvoju novog proizvoda, no aplikacija za široku primjenu za loyalty program, ispala je potpuni neuspjeh.

Proljeće 2016. – imamo novu ideju za Photomath. Želimo funkcionalnost prepoznavanja rukom pisane matematičke jednadžbe. Tada već imamo nekoliko inženjera za istraživanje računalnog vida koji su točno znali kako napraviti rješenje za skeniranje rukopisa. Znali su da je potrebno usmjeriti se na razvoj modela neuronskih mreža koje su baš u to vrijeme predstavljane u znanstvenoj zajednici. Nastao je problem – kako doći do podataka za učenje? Jer bez podataka nema strojnog učenja.

Paralelno s tim, korisnici Photomatha su nam slali komentare preko funkcije “Report a problem”. Putem tog linka htjeli smo dobiti screenshotove o greškama u samoj aplikaciji. No, korisnici su  malo drugačije shvatili taj feature. Oni su nam preko toga slali slike zadataka koje aplikacija nije mogla riješiti. Većina tih slika su bili rukom pisani zadaci. Točnije, dobili smo 5 milijuna takvih slika. Uz toliki dataset u samo 6 mjeseci napravili DeepOCR –  tehnologiju baziranu na strojnom učenju koju i danas koristi ne samo Photomath nego i Microblink u svojim proizvodima. Ovdje je igrala sreća – greška u korisničkom iskustvu bila je presudna za brzi razvitak DeepOCR tehnologije.

Zima 2016./2017. – s obzirom da tehnologiju sad temeljimo na strojnom učenju s Darrenom dogovaramo potpuni pivot i umjesto consumer aplikacije želimo nuditi softversku komponentu  koju druge aplikacije mogu integrirati da bi dobile funkcionalnost skeniranja računa. Tako je nastao Microblinkov proizvod BlinkReceipt s kojim smo osvojili dvije prestižne nagrade u fintech industriji. Danas BlinkReceipt ima preko 300 milijuna skeniranih računa i apsolutni je game changer u tom području.

Jurica Cerovec

Ljeto 2019. – vratimo se malo na početak priče i začetke BlinkID-a, odnosno skeniranje osobnih dokumenata. Uvijek su nas privlačili zahtjevni problemi, a skeniranje toliko različitih vrsta osobnih dokumenata u svijetu nije jednostavno riješiti. Ipak, danas je BlinkID naš najpopularniji i najrašireniji proizvod. Jako smo ponosni što odnedavno i BlinkID razvoj temeljimo na još naprednijoj tehnologiji, odnosno na umjetnoj inteligenciji.

Razvoj proizvoda koji je u potpunosti temeljen na strojnom učenju zahtjeva značajne promjene u cijeloj organizaciji. Za nas je ovo veliki korak prema ultimativnom cilju – prepoznavanje podataka na svim vrstama osobnih dokumenata u svijetu. Ponovo postavljamo nove standarde u nekom području, u ovom slučaju, u digitalnom identitetu.

Svaki startup ima situacija gdje ima ili nema sreće. No ono što smo u našoj karijeri u Microblinku shvatili, nije da se trebamo nadati isključivo sreći, nego da se moramo staviti u poziciju da se ta sreća lakše dogodi. Svi zajedno se trudimo, istražujemo te usvajamo nova znanja i vještine.

Jesen 2019. – Microblink zapošljava preko 100 ljudi. Naša tehnologija dotaknula je stotine milijuna ljudi. U nišama u kojima radimo imamo svjetski vodeće proizvode, a među prvima u svijetu kompletni razvojni proces prilagodili smo AI-ju. Radimo intenzivno na platformi za razvoj AI proizvoda koja će nam omogućiti nove BlinkID-jeve, nove Photomathe i nove BlinkReceiptove. Dođite na .debug konferenciju i poslušajte kako to radimo.

Jurica Cerovec, Microblink CTO


Više o svemu saznajte na .debug konferenciji 12. i 13. prosinca 2019.