Posljednjih godina automobilska industrija se ubrzano razvija. Autonomna vozila postaju realnost, sustavi sigurnosti u vozilima su sve napredniji kao i komunikacija vozila s okolinom. Slično vrijedi za infotainment, odnosno sustav za informiranje i zabavu u vozilima.
Proizvođači automobila već 20-ak godina nude takve sustave opremljene sa satelitskom navigacijom, Bluetoothom, glasovnim upravljanjem i drugim funkcionalnostima. U jednom trenutku pojavila su se rješenja koja takve sustave povezuju s pametnim telefonima, kao što je Android Auto, a sada sve više proizvođača automobila ide prema opciji integracije Googleovog Android Automotiva u infotainment sustave u vozilima. Sustav se kontinuirano razvija, a softverski inženjeri iz GlobalLogica Hrvatska sudjeluju u oblikovanju budućnosti koju smo dosad mogli gledati samo u raznim konceptima infotainmenta budućnosti. Timovi u Zagrebu rade na open source codu Android Automotiva za jednog od najpoznatijih proizvođača automobila u svijetu.
Razvojni inženjeri u Zagrebu rade na više projekata na Android Automotive platformi za veliki svjetski auto brand – primjerice mijenjanje skinova sustava AA, usavršavanje ecall sustava, otvaranje garaže putem infotainment sustava itd.
No, što je Android Automotive i zašto je toliko značajan?
Najkraće rečeno, Android Automotive omogućuje vozačima jedinstveno iskustvo Android okoline izvršavajući se izravno na infotainment sustavu, bez potrebe za prethodnim povezivanjem s mobilnim uređajem. Android Automotive ne treba miješati s funkcionalnosti koju nudi Android Auto koji služi kao interface tj. kanal koji omogućava prijenos podataka s pametnog telefona i prikazuje iste na samom displayu infotainment sustava.
Za omogućavanje takve funkcionalnosti potrebno je prije korištenja upariti mobilni uređaj s infotainment sustavom vozila putem USB-a ili neke bežične (Wifi ili Bluetooth) veze. Upravo zato što se radi o sustavu koji funkcionira na mobilnom uređaju leži i glavni nedostatak Android Auto koncepta. Na primjer, korisnici su se žalili na smrzavanje zaslona tijekom vožnje, poteškoće pri prebacivanju između funkcija Android Auto i onih na ugrađenom sustavu, nemogućnosti navigacije kad je mobilni signal slab i slično. Sve navedeno nije opcija jer sustavi moraju prije svega omogućavati sigurnost putnika u vozilu.
Tu nastupa Android Automotive kao cjelovita platforma koja je razvijena isključivo kao sustav za automobilske infotainment sustave. Kako radi izravno na sklopovlju vozila nije mu potrebna vanjska veza s mobilnim uređajem, što znači da funkcioniranje ne ovisi o kvaliteti internetske veze samog mobilnog uređaja. Osim što pokreće aplikacije izravno na infotainment sustavu, također integrira funkcionalnosti infotainmenta s ostalim automobilskim funkcionalnostima, npr. kontrola klime u kabini, nadzor razine napunjenosti baterija, itd. Ovaj sustav premijerno se pojavio prošle godine na električnom automobilu Polestar 2, a sad je već više nego očigledno da će se u sljedećim godinama sustav pojaviti u milijunima vozila velikih proizvođača kao što su GM, Renault, Nissan, Mitsubishi, Ford, Daimler i drugi.
“Perspektiva za Android Automotive je odlična, no postoji jedna stvar koja nije do kraja definirana od strane proizvođača automobila. Naime, ako koristite Google servise (npr. PlayStore), dužni ste podijelititi određene podatke s njima što spada pod već poznati GAS – Google Automotive Services. Proizvođači mogu odlučiti da li da idu s opcijom GASa ili da implementiraju svoja rješenja za npr. update samih aplikacija, servisa i ostalih komponenti Android Automotive operativnog sustava. Alternativa GASu podrazumijeva veće inicijalne troškove razvoja i održavanja samog sustava, ali uvodi bolju zaštitu korisničkih podataka. Na kraju, cilj nam je da se postigne kompromis koji će zadovoljiti sve aspekte koji će, kao krajnji rezultat, omogućiti korisnicima jedinstveno iskustvo uz zadovoljavajuću razinu kako cijene automobila, tako i zaštite korisničkih podataka“, rekao je Joško Rogulj, programski direktor u GlobalLogicu Hrvatska koji vodi timove inženjera koji razvijaju softverska rješenja za automobilsku industriju.
Benefiti AI i strojnog učenja kroz Android Automotive
Više je razloga zašto se veliki proizvođači automobila odlučuju za platformu Android Automotive. Za većinu njih razvoj vlastitog operativnog sustava od temelja znači veliki utrošak vremena i novca, prije svega u istraživanje i razvoj sučelja čovjek-stroj (HMI – Human-Machine Interface). Uz to, takvi ugrađeni sustavi obično ne dopuštaju ažuriranje novih značajki i integraciju aplikacija nezavisnih proizvođača. Prepuštanjem Googleu da isporuči tehnologiju, proizvođači mogu svoje resurse preusmjeriti na ono u čemu su najbolji. Usvajanje Googleovog sustava omogućuje im da iskoriste tehnologiju u oblaku, umjetnu inteligenciju i strojno učenje. Nadalje, Google na mjesečnoj razini obavlja sigurnosna ažuriranja za Android Automotive.
Android Automotive se nameće kao temelj sustava i korisničko sučelje, a i ima vezu s pametnim telefonima, navigacijom, aplikacijama, glasovnom kontrolom i cloudom. S druge strane, moglo bi se na prvu učiniti da proizvođači korištenjem Android Automotive gube originalnost glede dizajna sučelja. No, izgled („skin“) sustava je moguće prilagoditi, slično kao na pametnom telefonu, pa proizvođači mogu odabrati izgled koji žele, s bazom Android koda, API-jevima i ekosustavom aplikacija u pozadini.
U Zagrebu nastaju inovacije za Android Automotive
Razvojni inženjeri u Zagrebu uključeni su u više projekata na Android Automotivu za jednog od najvećih svjetskih automobilskih brandova. Primjerice, u okviru već spomenutog sustava za mijenjanje Android tema rade na funkcionalnosti koja će omogućiti korisniku da jednim klikom, odnosno dodirom ekrana, promjeni skin sustava Android Automotiva. Osim toga, sustav će se moći automatski podesiti da se mijenja tijekom vožnje po danu ( svjetliji “skin”) i vožnje po noći (tamniji “skin”).
“Radimo i na drugim inovacijama koje iskustvo i sigurnost vožnje podižu na višu razinu. Primjerice sustav za hitne pozive koji omogućava sigurniju vezu uslijed nekog izvanrednog slučaja. Ili npr. otvaranje garaže dodirom LCDa. Zaista ovdje u Zagrebu radimo jako interesantne i značajne stvari za automobilsku industriju na što sam jako ponosan”, kaže Joško Rogulj.
Spomenuti ecall (emergency call) omogućava nazivanje broja 112 u slučaju sudara ili nekog drugog stresa na samom automobilu. Razvoj obuhvaća spajanje s automobilskim ecall sustavom koristeći CAN i Ethernet sabirnicu i implementaciju sigurnosnih protokola uslijed prijenosa podataka. S druge strane, u okviru narednog projekta kada vozilo detektira da je u području gdje se nalazi garaža korisnika, aplikacija će izbaciti popup dijalog i omogućiti korisniku da se dodirom LCDa otvori garaža pomocu RF signala emitiranog iz uređaja ugrađenog u vjetrobransko staklo.
Očekivanja potrošača sve veća, slijede nove promjene u digitalnom kokpitu
Velika je vjerojatnost da će i druge automobilske tvrtke slijediti trend implementacije Android Automotiva te odustati od razvoja vlastitih rješenja za temelj svojih infotainment sustava. To istovremeno znači veći naglasak tvrtki na razlikovanje takvih sustava putem korisničkog iskustva i usluga korištenjem vodećih tehnologija jer će svaki proizvođač željeti zadržati i naglasiti specifičnosti svojih modela automobila. Očekivanja potrošača od infotainment sustava u vozilima (IVI – In Vehicle Infotainment) su sve veća, kao što je integracija s IoT Cloudom i nove tehnologije.
“Svaka linija koda koja se izvršava u bilo kojem ECU-u (Electronic Control Unit) unutar automobila je razvijena i testirana po standardima koje zahtjeva automobilska industrija. Radi usporedbe, a podatak je star nekoliko godina, više od 100 milijuna linija koda je potrebno da bi moderan automobil uopće radio i mogao se voziti na cesti ispunjavajući očekivanja korisnika, ali i regulatornih tijela. Googleov Android baziran na Androidu proizašlom iz svijeta mobilnih telefona i u ovom trenutku je teško procijeniti da li je trenutna verzija Androida Automotiva spremna preuzeti i upravljanje kritičnim sustavima u automobilu, osim onih vezanih za sami infotainment sustav. Također, i u ovim okvirima, mislim da je Google otišao dovoljno daleko i kreirao stabilan sustav koji daje potpuno funkcionalni temelj da svi servisi i aplikacije rade nesmeteno i da Android Automotive bude najbolji izbor za infotainment sustave budućnosti“, kaže Joško Rogulj.
Očigledno je da ćemo u sljedećim godinama svjedočiti velikim promjenama vezanim uz digitalni cockpit u središtu kabine vozila. Dolazi nova generacija moćnih i modularnih rješenja, a Android Automotive OS se nameće kao idealno rješenje da zadovolji ove softverski definirane platforme.
Ovdje pogledajte i otvorena radna mjesta u GlobalLogicu Hrvatska.