Raspričali smo se o kreativnosti s 404 i SHAPE dizajnerima: ‘Ona može biti i nevidljiva’

Marko Lokas, VP Design odjela u SHAPE-u, te Dario Dević, Head of Design u 404 agenciji, radili su na stvaranju BaDaBum platforme, o čemu će govoriti i na predstojećem .debugu

U agencijskom briefu jedna od ključnih informacija za izradu strategije ili proizvoda jest svakako kućica „Ciljana publika“. U novije vrijeme se u njoj sve više pojavljuju zoomeri, odnosno mladi rođeni između 1995. i 2012. godine, no jednako se često mogu pronaći i milenijalci, odnosno pripadnici generacije X.

Svako odstupanje od spomenutog, ustaljenog normativa predstavlja svojevrsni izazov, što je pogotovo slučaj kada se radi o projektu gdje krajnje korisnike čine predškolska djeca s govorno-jezičnim poremećajima, njihovi roditelji i logopedi.

Upravo su takav brief dobili SHAPE i agencija 404 za razvoj hrvatske digitalne platforme za razvoj dječjih govorno-jezičnih vještina BaDaBum. Riječ je o platformi koja sadrži vježbe i igre za unaprjeđenje vještina rane pismenosti kod djece te može poslužiti kao izvrsna priprema za školu. Projekt je lansiran 2021. godine i od onda je pokupio brojne simpatije korisnika, ali i struke.

U stvaranju BaDaBum platforme sudjelovali su Marko Lokas, VP Design odjela u SHAPE-u, te Dario Dević, Head of Design u 404 agenciji, a o svom iskustvu govorit će i na predstojećem .debugu. Ususret konferenciji, popričali smo s njima o procesu i razmišljanjima koja su prethodila stvaranju jednog, možemo reći, malo drugačijeg projekta u developerskom svijetu, ali i o kreativnosti u poslu te razlikama u agencijskom radu i freelanceanju.

Trojaka ciljana publika

Marko nam je u startu otkrio da su u izradu koncepta aplikacije krenuli start-upovski — od grube specifikacije product ownera definirali su korake kroz brze prototipe.

„Imali bi ideju koju bi isprobali i bacili je ako nije funkcionirala. U periodu kada smo krenuli je već postojao i outline karakter brenda, pa je i to bilo uzimano u obzir — za koncept i UX važno je kakav je brend, kakvu komunikaciju pretpostavlja i kakav dojam treba ostaviti dugoročno. Do završnog proizvoda smo došli onako kako smo i krenuli, u iteracijama, uz konstantnu komunikaciju s product ownerom i timom logopeda, rješavajući komad po komad slagalice“, istaknuo je.

Dario Dević

Dario se u projekt uključio nakon njegova početka, tako da su ga već dočekali osnovni elementi, poput bazičnog dizajna troje brend likova Ba, Da i Buma, tipografija Marka Hrastovca, kao i općenito raspoloženje platforme. Njegov se najveći dio posla sastojao od “oživljavanja” brenda na netipične načine koje korisnik ne bi nužno povezao s grafičkim dizajnom.

„Zbog trojake ciljane publike, projekt smo na vizualnoj razini razvijali vrlo skalabilno. Primjerice, brend likovi u materijalima za djecu imaju jednostavnije, blage izraze lica i lako shvatljive poze, te često koriste rekvizite kako bi najmlađoj publici bilo odmah shvatljivo što rade i na što im ukazuju. U oglasnim materijalima koji ciljaju na roditelje, likovi su ekstremno ekspresivni, šašavi i bombastični na način koji je jasan publici starijih milenijalaca, a u komunikaciji sa stručnjacima stavljeni su u drugi plan kako ne bi odvraćali pozornost“, prisjeća se Dario te dodaje da je BaDaBum u svojoj suštini — namjerno — jedan “šašav” brend.

Kreativa postoji i kod developera

Kako kaže, s programerske i dizajnerske strane tu je ogroman stručan posao, od prijeloma weba, radnih listića, dizajniranja logopedskih igara, osmišljanja cjelovitog tipografskog rješenja, ali svaki je od tih elemenata na svoj način bio zabavan za izradu. Iako je gusto popunjen tehničkim dizajnerskim uputama i pravilima, konačni brandbook BaDaBuma od stotinu stranica može se listati poput najzabavnije ilustrirane knjige i to je, navodi Dario, najbolji dokaz koliko je ekipa koja je na brendu radila uživala u svom poslu.

Na ovakvim projektima, gdje dolazi do suradnje dizajnera iz različitih branši, zna doći do šumova u komunikaciji, no Dario napominje kako kod njih to nije bio slučaj. Kako navodi, velika prednost sestrinske firme koja se bavi web developmentom je to što se u svakom koraku mogu usklađivati i razmjenjivati ideje. Vrlo se rijetko radi o projektima gdje 404 isporučuje “gotov dizajn” pa ga onda SHAPE “programira”, nego su developeri uključeni u projekt već u fazama konceptualizacije i istraživanja, počinju raditi na wireframingu paralelno s razvojem vizualnih identiteta pa na kraju u suradnji grafičkih i UX/UI dizajnera nastaju cjeloviti, zaokruženi projekti.

Kreativa pritom nije rezervirana samo za dizajnere iz 404. Marko nam ističe kako ona U SHAPE-u postoji u koncipiranju kako će se korisnik kretati kroz web ili aplikaciju (UX) i u samom vizualnom prikazu iste (UI).

„Kreativnost dizajnera može biti i nevidljiva korisniku i može biti svedena na rješenje koje će raditi neopisivo brzo, što je uvijek vrlo važan faktor kod korisničkog iskustva. Isto vrijedi i za prezentaciju sadržaja – u vrijeme kada smo svi preopterećeni s previše sadržaja i podražaja, ponekada nije potrebno komplicirati. Kreativnost je i kada rješenje napraviš hrabro jednostavnim, možda i suprotno od očekivanoga“, ističe.

Važnost stabilnih klijenata

S obzirom na aktualnu volatilnost domaćeg IT tržišta, neovisno govorimo li o opsegu posla ili broju zaposlenika/suradnika potrebnih za jedan projekt, zanimalo nas je koje su prednosti rada u agenciji. Naime, oba naša sugovornika su upoznata s agencijskom i freelancerskom stranom posla.

Marko Lokas

Kako kažu, rad u agenciji je timski i strukturiran i bitne su uloge i što je čija domena odgovornosti, što je ključno da bi se mogle odraditi velike stvari na dobar način, i za interni tim i za klijenta. Freelance posao često znači rješavanje baš svih problema, koji imaju i nemaju veze s profesijom koju je netko odabrao. Osim toga, kažu, radiš kao dio nekog drugog tima na većem projektu, što često znači da nisi 100 posto integriran u tim i šanse su da nećeš dugoročno biti na projektu. U agenciji se to, kažu, ne može dogoditi.

„Jedan od važnih faktora kod odabira posla u IT industriji bi svakako trebala biti i lista klijenata, jer stabilni partneri nude određenu dozu sigurnost poslovanja, a samim time i posla zaposlenika, što se na tržištu uvelike pokazalo bitnim za vrijeme pandemije, ali i u bližoj prošlosti. Pouzdani klijenti znače dosta projekata u konstantnom razvoju ili u održavanju, ali znače i planiranje nadolazećih projekata. Dugoročni i kvalitetni odnosi znače da klijenti s vama dijele njihove planove za budućnost i gdje vas vide u njima. Osim stabilnosti, može značiti i da ćete raditi na zanimljivijim projektima koji su klijentima od strateške važnosti, koje neće dati dobavljaču s kojim nemaju izgrađen odnos“, napomenuo je Marko.

Rad na zapadnoeuropskoj razini

Još jedna važna stavka koja ide u korist agencijskom poslu jest svakako i mogućnost razvoja i rada na novim, izazovnim projektima. BaDaBum je samo jedan u nizu projekata u kolaboraciji SHAPE-a i 404, no oni ne djeluju samo na hrvatskom tržištu, već i van granica Lijepe Naše. Naime, kao dio MYTY grupe, vodeće grupacije njemačkih i švicarskih agencija, imaju uvid u rad svojih kolega iz drugih država, što im služi kao odlična prilika za učenje, ali i potvrda da su njihovi procesi i način rada kvalitetom i suvremenošću na zapadnoeuropskoj razini.

„Kao dio MYTY grupe imamo priliku raditi s klijentima s kojima inače ne bi imali prilike raditi — ipak je Hrvatska malo tržište i mogućnost rada s velikim stranim klijentima na njima važnim projektima je privlačna. Uvid u to kako rade druge vrhunske njemačke i švicarske agencije je također fantastičan alat za učenje i inspiraciju, ali i potvrda da zapravo i nismo previše daleko od njih, odnosno da smo u nekim stvarima čak i bolji“, zaključuju naši sugovornici.