Iako COVID-19 teme, na sreću, svakim danom sve više padaju u zaborav, ovogodišnje predavanje o usponima i padovima vodeće travel tech kompanije Lemax, koja je u jednom danu ostala bez tržišta, vrijedi poslušati.
Kako prodavati kada tržišta nema? Kako zadržati optimizam kada pojedine pozicije i odjeli izgube svoj smisao? Osnivač Lemaxa, Mate Kostovski, otkrit će nam ima li svijetle budućnosti za turizam i Lemax.
Možete li nam, za početak, reći par riječi o sebi?
Započeo sam Lemax priču sa svojih 16 godina, još u studentskim danima. Kao na početku svake genijalne priče, uopće nisam bio svjestan njenog potencijala. Od malih nogu sam bio okružen turizmom i već tada počeo uočavati koliko se taj sektor slabo iskorištava. Uviđao sam tolike mogućnosti o razvoju tehnologije i tražio načine na koje bi ona mogla olakšati određene poslovne procese, a firmama omogućiti da se fokusiraju na primarne ciljeve. Uz razvoj Lemax proizvoda, s vremenom sam počeo shvaćati što smo zapravo pokrenuli i osvjestio kako je naš proizvod zapravo proizvod budućnosti. Danas sam, nakon više od 15 godina iskustva u Software Developmentu, Project Managementu i Salesu, ponosan što vodim jednu od najkonkurentinijih travel tech kompanija s više od 35 zadovoljnih klijenata.
Što je Lemax proizvod?
Lemax je hrvatska travel tech tvrtka čije SaaS rješenje koriste turoperatori širom svijeta, a koja želi biti predvodnik tehnoloških trendova u turističkom sektoru.
Naš proizvod nudi pomoć tour operatorima i turističkim agencijama u pružanju jedinstvenog doživljaja svojim putnicima. Njihovo poslovanje je otežano jer većinu svog vremena troše na ručni rad ili putem raznih toolova. Lemaxov softver olakšava taj dio i pokriva core poslovanje jedne turističke agencije – od nabave, prodaje, operative, financija…U cilju nam je transformacija industrije, i to na dva načina – tako da povežemo Outbound i Inbound tour operatore i automatiziramo kreiranje, prodaju i logističko upravljanje višednevnim paketima i turama.
IT scena je zadnje dvije godine bujala, no vi ste prošli nezapamćenu krizu. Na koji način ste ju uspjeli preživjeti?
Tako je, iza nas je vrlo zahtjevno razdoblje. Razlikujemo se od ostalih IT firmi jer smo fokusirani samo na jedan sektor – turizam, i nas je pandemija samim time mnogo više pogodila.
Dobre poslovne odluke u fazama prije pandemije pokazale su se kao ključne, a to je potpuni prelazak na SaaS poslovni model još 2015. godine i suradnja sa sve većim agencijama diljem svijeta.
Upravo iz tog razloga smo krizu dočekali financijski spremni, a dodatno smo uveli i princip “smart investmenta”. Smanjili smo troškove na onome što nam nije bilo nužno, a investirali u ono što bi nam moglo pomoći da izlazak iz krize dočekamo ispravno. Odlučili smo se okrenuti internom poboljšanju i unaprijeđenju postojećih procesa, i naravno, našim klijentima kojima je u ovome svemu bilo vrlo teško.
Izuzetno sam ponosan što smo, unatoč svim poteškoćama, uložili značajna sredstva u tehnološku transformaciju našeg proizvoda. Njome ubrzavamo razvoj, smanjujemo troškove održavanja i povećavamo skalabilnost i performanse. Ideja vodilja nam je želja da postanemo globalna platforma za višednevne ture.
Kako to da ste se odlučili nastaviti investirati u tehnološku transformaciju usred globalne krize?
Što je proizvod veći i kompleksniji, to je teže donijeti odluke o provođenju tehnološke transformacije. Upravo zbog toga nerijetko pobjede demotivirajući faktori i poduzeća odustanu kad shvate o kolikoj se količini posla i budžeta radi. S druge strane, odgađanje ili neprovođenje ovakve vrste promjene može dovesti do stagnacije poduzeća, gubitka postojećih klijenata i u konačnici gašenja. I mi smo, naravno, imali obeshrabrujuće trenutke, ali nikada nismo ni pomišljali odustati.
Još prije nekoliko godina smo postavili cilj da budemo tržišni lideri na globalnom tržištu u našoj domeni. Shvatili smo kako će naša inovativnost biti ključan element koji će nas izdići među konkurencijom. Međutim, došli smo do zaključka kako s postojećim procesima, tehnologijama i arhitekturom nećemo moći podržati daljnji razvoj sustava i odgovarati na potrebe većih korisnika i zahtjeve rapidno rastućeg tržišta. Još prije nekoliko godina smo krenuli stvarati tim koji će biti u mogućnosti pokrenuti i voditi ovaj projekt.
Tijekom formiranja tima i pripreme za tehnološku transformaciju, dočekala nas je pandemija. Bio sam svjestan da nema letova, putovanja, ni turizma, ali s druge strane sam ovo vidio kao priliku. Imao sam dvije opcije, otići u hibernaciju i probuditi se za 12 mjeseci ili biti ofenzivan, riskirati i ući u realizaciju projekta dalje. Za ovakve odluke moraš biti hladne glave i imati hrabrosti, posebno za odabir ofenzivne taktike. Gledajući iz današnje prizme, drago mi je da smo donijeli teške odluke i investirali u transformaciju tijekom globalne krize.
Redizajnirali smo i osvježili korisničko sučelje, te omogućili korisnicima ugodnije korištenje našeg proizvoda. Završili smo isporuku svih velikih projekata s kojima smo ušli u krizu, stoga se veselimo u potpunosti posvetiti novim projektima kojih je sve više u pipelineu.
I za kraj, što možemo očekivati na vašem predavanju?
Turizam je prošao kroz najteži period u povijesti turističkog sektora. Isto tako, vodeća je industrija koja se nakon svih kriza prva oporavlja i već danas se slika turizma globalno poprilično promijenila.
Vjerujem da se mnogi mogu naći u situaciji da ostanu bez tržišta, a kako u toj situaciji voditi firmu, kako prodavati, kako zadržati optimizam – to su neka od pitanja na koja želim dati odgovor sudionicima .debug konferencije.